Hartcoherentie

Adem je in balans

Hartcoherentie

Hartcoherentie is een wetenschappelijk onderbouwde techniek waarbij je met je ademhaling rust en balans brengt in je lichaam. Het is een effectieve tool wanneer je kampt met stress, angsten, chronische hyperventilatie, of wanneer je in een burnout zit.

Ons hart klopt niet altijd even snel. Als je inademt dan versnelt je hartslag, en als je uitademt vertraagt je hartslag. Als het versnellen en het vertragen van je hartslag tijdens het ademen elkaar met regelmaat afwisselen, dan spreken we van hartcoherentie. Wanneer je hartcoherent bent, geeft je hart signalen aan het brein dat alles veilig is, en dat er dus geen stresshormonen moeten aangemaakt worden.

Door dagelijks 3 x 6’ te oefenen zorg je voor deze optimale samenwerking tussen het hart- en het breinsysteem. En het mooie is dat dit ook meetbaar is met een biofeedbacktoestel. Zo kan je direct zien of je hartcoherent bent of niet, en kun je ook je evolutie doorheen de weken opvolgen.

Hartcoherentie helpt …

  • beter omgaan met spanning
  • bij werkstress, examenstress, relatiestress, chronische stress, stress bij sollicitatie …
  • meer innerlijke rust vinden
  • veerkracht opbouwen t.o.v. stress
  • burn-out voorkomen of herstellen
  • stressgerelateerde bloeddruk verlagen
  • je emotionele balans versterken
  • beter (in)slapen
  • betere concentratie en focus houden
  • gemakkelijker beslissingen nemen
  • je energie terugvinden en weerstand verhogen tegen ziekte
  • hyperventilatie onder controle houden
  • je angsten beheersen (t.g.v. ziekte, faalangst, trauma, stress …)
  • creatief denken bevorderen
  • bij gedragsverandering en denken in de positieve zin 
  • bij regulering van bloedsuikerwaarden 
  • bij regulering van het lichaamsgewicht (emo-eten) 

Hartcoherentie biedt een meerwaarde ...

  • in het onderwijs
  • in de sportwereld
  • bij stress-beroepen (verpleegkundigen, artsen, politie, leerkrachten, managers …)
  • bij coaching in organisaties
  • bij preventie van ziekteverzuim
  • bij burn-out, CVS, stressgerelateerde klachten …


Training

Je leert deze techniek tijdens sessies verspreid over minimum 8 weken. Na de training ga je bewuster om met stress en zie je sneller stresssituaties aankomen. Wanneer je toch stress hebt ervaren of overprikkeld bent, kom je sneller terug in balans door bewust op je ademhaling te letten.

site door geselle.be